lördag 13 september 2008

En bekännelse i vilken bloggaren funderar över sitt genusperspektiv

Jösses!

Jag upprepar: Jösses!

Jag ser helt plötsligt att jag är en fånge i könsmaktsstrukturen. Av två politiska inlägg jag skriver är båda riktade mot kvinnor. Dessutom hade jag fräckheten att använda det sexistiska uttrycket pinuppa i ett av dem. I och för sig var jag noggrann med att framhålla att personen jag skrev om inte var en pinuppa, men räcker det? Ligger inte rädslan för den starka kvinnan på lur under ytan och får mig att raljera med sexistiska metaforer? Hade jag, om det varit en man, konstruerat en ispinupp som fick gamla damer att inte tro sina ögon i stället för tvärtom?

Egentligen ber jag inte om ursäkt. Jag tycker själv att man inte behöver vara så politiskt korrekt hela tiden. De jag skrivit om är människor som jag tycker har djupt osympatiska åsikter. Det spelar ingen roll att de var kvinnor. Jag har dessutom skrivit ganska elakt om män förut, dock inte här.

Jag fick däremot kaffet i halsen när jag insåg vilket mediadrev Sarah Palin utsätts för bara för att hon är kvinna. Hennes åsikter och sätt att utnyttja sina barn för sin politiska karriär är vedervärdiga. Det förtjänar hon kritik för. Det är det faktum att hon verkar kritiseras för att hon är kvinna och gör detta som gör att det känns lite obehagligt. Hade en man fått den typen av kritik? Jag tvivlar på det. Titta bara på familjen Bush där skandalerna runt barnen var större, men inte fick samma avgörande mediala betydelse.

Dessutom ser hon rätt bra ut och, eftersom hon är kvinna, kan hennes huvud placeras på allehanda stortuttade kroppar och räknas in under rubriken politisk satir. Jag har inte sett de andra kandidaterna avbildas som könsvarelser. Också det gör att det känns lite obehagligt om man tänker efter. Hon avbildas som vampyr, pinuppa, monster eller nunna. Känns kanske bilderna igen? Borde inte en människa som är övertygad om att världen skapades på 7 dagar och som tvingar sin dotter att ingå barnäktenskap kunna få på käften på nåt intelligentare sätt?


Med hopp om bättring!

AO


PS: Obama har väl avbildats som muslim eftersom han är svart då?

1 kommentar:

Per sa...

Palin är skitläskig. Läskig på precis samma sätt som Bush idéer om att också han är Kallad också gör att jag undrar hur man kan låta såna människor ens få köra bil utan övervakning. Vad händer om Gud säger åt dem att köra över nån?

Snart dräller väl Scientologerna in och tar offentligt plats i USAs senat också. Då är vi helt rökta.