fredag 12 september 2008

En bekännelse i vilken bloggaren erkänner att han är skitskraj

Det är bara att erkänna. Jag är rädd, skräckslagen och skitskraj för Sarah Palin. Jag har läst på litegrann och hon är läskig. Det som är mest skrämmande är inte att hon är en extrem högerfundamentalist som kommer att göra livet värre för homosexuella, föra krig mot muslimer av principskäl och möjligtvis starta ett tredje världskrig mot ryssarna.

Nej, det som faktiskt fyller mig med fasa är hennes förmätenhet att tro att hon är en kallad, en utvald att fullgöra Guds plan för vår värld. När hon "utvaldes" bad hon sin församlingspräst om förebilder från det Gamla testamentet. Lyckligtvis fick hon Esther som till skillnad från nästan samtliga andra gammaltestamentliga maktfigurer inte gjorde sig skyldig till folkmord som skulle fått Krigsförbrytartribunalen i Haag att blekna.

Det är hennes övertygelse om sin kallelse om också gör det så besynnerligt när hennes äldste son Track ska ut i kriget för att bättra på familjens rykte. Det för tankarna osökt tankarna till en annan gammaltestamentlig figur - Abraham.

Gud sade: "Ta din ende son, honom som du älskar, Isak, och gå till landet Moria och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig."

Jag hoppas Track klarar sig. Efter vad jag förstått är han kanske inte så begåvad å huvudets vägnar. Jag hoppas han inte blir offer för sin mors maktlystnad och hennes övertygelse om att Gud verkar genom henne.

"Far", sade Isak. "Ja, min son", svarade Abraham. Isak sade: "Här är eld och ved, men var är fåret som skall offras?" -

AO

Inga kommentarer: