måndag 22 september 2008

De gamla huskurerna - och en liten tanke om skolan

Sådärja! Då var det dags för den stora höstförkylningen! Det är också dags att prova alla huskurer människor brukar föreslå. Jag har genom åren genomgått massor och tänkte göra en snabb genomgång av några av dem.

1. Ha ansiktet över hett vatten med Vicks balsam i. Det här är en riktig klassiker som jag använde under flera år. Det hjälper inte ett dugg mot förkylningen, men oj vilken fin hy jag fick. Jag slutade inte förrän jag råkade äta filmjölk ur en djuptallrik jag använt att ha vatten och balsam i och glömt att diska. Där kan vi nog prata om smaksensation.

2. Ha en strumpa med varm gröt runt halsen. Det här är en av de bisarraste saker jag gjort. Strumpan fick jag slänga och dessutom höll jag på att skålla mig. Blir man friskare? Nej! Tvärtom blir man bara sjukare, fast på ett väldigt konstigt sätt. Sjuk utan självrespekt liksom. Lite lockande på nåt vis .. men ...

3. Whisky och ett varmt bad. Ojojojoj vad jag gillar den här. Det är kanske det mysigaste jag vet. Men det funkar inte när man är sjuk! Det är farligt om man har feber! Jag tror man kan dö av det! Jag provade och jag tror aldrig jag varit med om att bli så mycket sämre så fort. Nej! Glöm den!

Nuförtiden vet vi ju innerst inne att man inte blir frisk av att linda en strumpa fylld med varm gröt runt halsen. Vi har en läkarvetenskap som hjälper oss att bli friska. Vi har moderna, effektiva, mediciner. Huskurerna använder vi för att de "låter bra" eller för att de är lockande av andra skäl som t ex whiskyn i badet. Den där rivande känslan i näsan av Vicks balsam i hett vatten känns ju renande även om den egentligen bara sprider infektionen ännu mer.

Av någon anledning uppenbarar sig vår skolministers bild framför mig. Ni vet, han står i en halvprofil så att man ska se att han inte är lönnfet och har en vältränad rumpa. Dessutom ler han
sådär inställsamt och ändå bestämt, som bara folkpartister kan göra nuförtiden. Bilden skriker ut: "Folkpartiet - Alfahannarnas parti". Janne B - mannen, myten, mannekängen

Huskurer var det jag skulle skriva. Tillbaka till ordningen. Jo! Det slog mig plötsligt. Vi för en skolpolitik som är på huskursnivå. Man föreslår saker som låter bra men är direkt destruktiva eller i bästa fall verkningslösa. Man försöker bota sjukdomar som bara existerar i Björklunds fantasi.

Jag tror det är bäst jag slutar nu. Jag är förkyld! Orsaken är ett virus. Det enda jag kan göra är att vänta, vila och dricka mycket vatten. Jag har feber, men kan sänka den genom att ta en Alvedon eller öppna balkongdörren. Orsak och verkan - allt baserat på vetenskapliga fakta. När jag är riktigt frisk ska jag ge mig på Björklund. Den dagen vill jag vara stark och laddad.

Så .. nässpray .. Alvedon .. jo .. en liten whisky då kanske. Det lär väl vara bakteriedödande i alla fall

1 kommentar:

Mrs Li sa...

Du glömde;
1. Krossad vitlök i en liten barnstrumpa som man lägger på det onda, örat, halsen eller pannan.
2. Ett varmt havregrynsomslag. Smeta ut havregrynsgröt på bröskorgen, linda med en elastisk binda runt bålen.
3. Häxdryck, tre pressade citroner, tre pressade vitlöksklyftor och honung.
4. Eukalyptystabletter i het mjölk.

Jag kommer nog på fler. Snart.

Fast bäst är en sval säng, en god bok och en kopp the. Och någon som lägger svala handdukar på pannan när man svettas. Och P1 på i bakgrunden när man ligger i sin feberfrossa.

Alvedon brukar mina barn kalla "gladmedicin"

Jag håller med. Tack gode Gud för alvedon. Och öppna fönster. Och svala kuddar.

Krya på dig!