tisdag 30 december 2008

Gör bokslut över det gångna året

Tja! Världen blev väl inte nån bättre plats i år heller. Tvärtom känner jag mig mer desillusionerad än någonsin. Det är synd, för det är verkligen ingen känsla som klär mig. Jag passar bäst i min vanliga utstyrsel: glad och fylld av hopp.

Vadan detta då? frågar sig säkert någon av alla mina läsare.

Vi kan börja med demokratibegreppet. Det är något sjukt när politiska ledare ska känna sig tvingade att mörda oskyldiga människor för att det snart är val. Är vi människor verkligen så primitiva att vår blodtörst och vilja till hämnd hindrar oss att tänka förnuftigt när det gäller något så viktigt som ett demokratiskt val. Det är givetvis Israel jag tänker på. Demokratins fäder var väl medvetna om problemet och inrättade listiga system med tvåkammarriksdagar för att förhindra att just massans tillfälliga passion skulle få alltför katastrofala följder.

Det som förvånar mig är att det skulle behövas i vårt årtusende där vi befinner oss på en bildningsgrad som vi aldrig tidigare uppnått. Vi borde vara så civiliserade och förnuftiga att vi klarade av att även i krislägen tänka på ett sätt som löser problem i stället för att skapa nya.

När jag tänker på det kommer jag plötsligt på att jag råkade zappa förbi en sportkanal häromsistens. Två män i en bur slogs. Den ena sparkade den andre i huvudet, fick honom att falla omkull och kastade sig över honom och slog honom med all kraft i huvudet medan den fallne låg och inte kunde skydda sig. Kommentatorerna och publiken skrek av förtjusning. Det här var tydligen något fint och uppskattat. Jag höll på att kräkas - kanske inte så mycket åt våldet som åt massans förtjusning - dessa människor som avsagt sig sin mänsklighet och i stället förvandlats till blodtörstig mobb. Innan jag han byta kanal såg jag att mannen låg kvar på golvet och krampade. Det var oerhört obehagligt. Publiken vrålade! Lyckan var fullkomlig!

Det kanske är det här som hänt i Mellanöstern - människor har förvandlats till en mobb som glatt hejar på när någon skadas eller dör och som njuter av den råa konfrontationen. Centrum för våld ligger oerhört nära belöningssystemen för sex i våra hjärnor. Det är lätt att det kopplar fel i de här uråldriga primitiva områdena - förnuftet försvinner och reptilhjärnan tar över. Det är hemskt när länder styrs av de allra primitivaste delarna av våra intellekt. Vi borde vara värda bättre.

Nu tänker jag ägna resten av det här året till att hitta tillbaka till mig själv. Jag ska leta rätt på den där hoppfulle mannen som är fylld av glädje och kärlek. Han som betraktar varje dag som en gåva och som ser de dolda möjligheterna i varje problem.

Tills jag hittar honom ...

Gott Nytt År .. trots allt ;)

1 kommentar:

S.A.I. Steve Lando sa...

Mycket bra skrivet i betänksvärd ton kring vårt varande.

Jag personligen har egentligen en väldigt positiv människosyn men alltid kommer dessa händelser av ren groteskhet där man endast kan komma till konklusionen:

Människan är och förblir en tribalistisk apstam.