torsdag 11 december 2008

Kompositörernas rättigheter

Inte ens när man ligger hemma och är sjuk slipper man världens ondska. Tydligen använder amerikanarna populärmusik för att tortera människor. Artisterna protesterar. Det tycker jag är väldigt bra.

Då slår mig en tanke. Får artisterna och tonsättarna ersättning för att deras musik används i detta syfte? Rent juridiskt är väl ett koncentrationsläger en sån där institution där man inte ska spela musik utan att tonsättarna ska ha ersättning? Det finns ju tydligen spellistor så då har nog någon gjort sig besväret att betala in STIM-pengar och SAMI-pengar och sånt (vad det nu kan heta i USA).

Vidare slår det mig att ersättningstariffen är olika för olika medier. Använt som tortyr borde alltså ersättningsnivån vara högre eftersom brukarens/torterarens, vinst av att använda musiken är högre.... eller???

Jag känner hur mitt illamående börjar återkomma. Vissa frågor vill jag nog inte veta svaret på.

Förresten .. tack till Mange Myten för att han gjorde mig uppmärksam på poptortyren

Inga kommentarer: