måndag 15 december 2008

Undertecknad blir mjäkig av kärlek

"900 Million People Daily (All Making Love)"
Det är en fantastisk låt det där. Jag har den på ett gammalt kassettband. Ljudkvalitén är urusel, men sången går fram rätt bra ändå. The Seeds med Sky Saxon på sång. Han sjöng på nåt märkligt vis genom struphuvudet och vidare genom näsan.
Jag gillar budskapet i det här. Det är naivt – oerhört naivt. De gjorde kanske ingen större skillnad i världshistorien, men de tappade inte tron kärlekens kraft, de där blomsterbarnen. Mitt under vietnamkrigets barbari försökte de påminna oss om att antalet positiva handlingar i världen är oändligt mycket större än de negativa. Det är bara det att positiva handlingar inte har något nyhetsvärde.
900 miljoner människor älskar varje dag. Det är en oerhört stor siffra. Oändligt många fler människor kysser varandra än slår varandra på käften. Varje kväll berättar miljoner föräldrar sagor för sina barn. Orden "jag älskar dig" uttalas säkert tusenfalt oftare än orden "jag hatar dig". Det är den där obändiga, lågmälda kraften i kärleken som håller oss vid liv. Den ligger bakom allt om man tänker efter riktigt, riktigt noga.
Jag är lite blöt och mjäkig idag - lite glad och snäll. Det är kanske olikt mig. Jag ska leta rätt på nåt Björklundklipp på UR och reta upp mig på så att jag blir mig själv igen.
Till dess …
Love an Peace - Brothers and Sisters

5 kommentarer:

Mrs Li sa...

Vackert skrivet!

Och tanken är skön. Att kärlek finns i så stor omfattning i människors liv.

Trots allt.

Jag gillar dig när du är mjäkig, också ;)

Foggy Eyes sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Foggy Eyes sa...

Missade The Seeds I Berlin med en timme när jag var där i Oktober. Det sved lite.

- J

dyermaker sa...

Mjäk is da shit!
Och kärlek, då...

Tankar från Gnällmassivet sa...

Ånej! Missa the Seeds. Det lät tungt. Var det länge sen förresten. Sky Saxon går ju fortfarande omkring och ser cool ut.