tisdag 2 december 2008

En liten skrift där bloggaren är ironisk - väldigt ironisk

Äntligen!

Jag måste bara skriva det igen:

Äntligen!

En karlakarl sätter ner foten - pekar med hela handen - visar var skåpet ska stå!

Det är givetvis Jan Björklund jag pratar om. Jag brukar sitta och spana efter honom ibland på de där skolprogrammen. Kanske, kanske får jag se honom. Mitt hjärta bultar lite av förväntan. Han ska tydligen vara med på Skolfront. Ah, där är han.

Plötsligt ser jag det! Oerhörda fräckhet! Han blir motsagd! Vem kan vara så impertinent? Nån gammal mattelärare har fräckheten att påstå att han är bättre på pedagogik än föräldrarna och att han vill ha kontroll på nån slags "pedagogisk process". Vidare påstår han att föräldrar har viktigare saker att göra med sina barn än att läsa läxor med dem. Säger han nåt om att prata MED sina barn? Vet han inte? Barn pratar man TILL inte MED. Det är det löjligaste jag hört sen nån påstod att barn behövde bedövning vid operationer.

"FLUM!" skriker jag flerfaldiga gånger. I mitt exalterade tillstånd kastar jag mig över telefonen för att ringa klagomuren. Detta måste bara upphöra!

"Har man den inställningen ska man inte skaffa barn", utbrister vår skolminister med fast röst. Åh, den store ledaren har talat. Visdomen rinner från hans tunga som honung.

Nu ångrar allt den gamle uven att han skaffade barn. Där blev han rejält tilltufsad. Det finns inget så fantastiskt som när den Store Ledaren sätter folk på plats. Mattelärare eller inte, han borde ha tänkt över sin inställning innan han skaffade barn för en sisådär 50 är sedan. Säkerligen sitter dessa hans barn nu och tigger vid ingången till nån Konsumaffär. Jag skrattar det där speciella skrattet man gör vid såna tillfällen. Jag njuter!

Jag tycker Jan Björklund kan gå längre än så. Låt oss alltså hindra följande grupper att skaffa barn:

  1. Idrottsföräldrar - de har mycket tveksamma prioriteringar. Hälsa före läxor på fritiden. Aldrig
  2. Föräldrar som genomgått tvåårig yrkesutbildning - de saknar kvalifikationer som läxhjälpare
  3. Dessa invandrare - kan inte de slöhögarna lära sig god svenska på mindre än två år ska de inte heller ha barn.
  4. Föräldrar med för låg intelligens - speciella institut kunde upprättas för det ... rashygieniska ..mmmm jobbar på det.
  5. Ensamstående föräldrar - att vara ensamstående är dessutom ett tecken på dålig moral och svag karaktär.
  6. Föräldrar med ambition att vara goda förebilder - de ska läsa läxor - inte prata med ungarna och hålla på med flummiga diskussioner.

Jag är övertygad om att listan kunde göras oerhört mycket längre. Kanske borde vi tillsammans hjälpa Den Gode Ledaren att lista upp de föräldrar som "borde tänka efter", de föräldrar som inte förstår att ett samhälles själva fundament inte vilar på hur barnen uppfostras och vilka värderingar de får, utan på hur de klarar av sina hemläxor.

1 kommentar:

dyermaker sa...

Hell Jan Björklund!