fredag 28 november 2008

Det är aldrig för sent att lära sig

Jag hörde att Björklund varit på TV och pratat om läxor. Det förvånar mig att inte fler genomskådar mannen med de enkla lösningarna. Det är klart. Det känns ju bra att ha enkla lösningar. Det ska vara ordning och reda. Man ska inte behöva tänka efter. Det tycker man är jobbigt. Jag undrar om det är jobbigt för Björklund att tänka en ny tanke? Han har inte sagt något nytt på 10 år. Leds han inte ihjäl? Jag skulle göra det.

Jag tycker däremot om att tänka efter. Det ger mig en slags njutning att inte begripa, men ändå komma lite närmare någon form av förståelse för hur en annan människa tänker eller fungerar. Speciellt intressant tycker jag det är när någon tänker annorlunda en jag.

Två kvällar i rad har jag tvingats tänka om. Först var det Pelle Sandstrak som berättade med sitt liv med Tourettes syndrom. Nästa kväll var det Lotta Abrahamsson som berättade om hur det är att ha ADHD och Asperger. Det här var två fantastiska kvällar. Jag sitter och skriver med en märklig känsla av att delar av min hjärna är bedövad. Jag antar att det beror på att det beror på att det håller på att det dras nya ledningar i min hjärna. Allt detta beroende på att jag lyssnat på människor som tänker ANNORLUNDA.

Inte nog med att de tänker annorlunda. Det är människor med en oerhörd kraft som träffar mig rakt i hjärtat. De får mig att skratta, tänka efter och till och med bli lite sorgsen.

Nu har jag börjat förstå saker jag inte förstått förut. Av detta följer att jag måste ändra vissa saker jag har gjort förut. Jag ska utvecklas. Det är en underbar tanke. Jag ska utvecklas som en följd av mötet med människor som tänker annorlunda. Wow! Jag vet inte riktigt var jag kommer att landa, men jag gör ett litet hopp igen. Hur var det hon sa Lotta? ”Det är aldrig försent att lära”. Jag tror hon sa det flera gånger också.




Lotta Abrahamsson har en trevlig blogg: http://lotta-abrahamsson.blogspot.com/ . Där kan man få insikter om hur just hon har det.

2 kommentarer:

dyermaker sa...

Jag Björklund... Mannen som gett uttrycket "lögn, förbannad lögn och statistik" ett ansikte. Eller åtminstone ett fånigt, gluggigt filn.

Unknown sa...

Tack. Det var snällt skrivet. Nu blev jag glad..:)
/Lotta