söndag 23 november 2008

Nä! Nu blir jag riktigt förbannad på rektorerna!

Jag läste i Aftonbladet häromdan att 53% av lärarna på kommunala skolor och 70% av lärarna på friskolorna inte vågar kritisera sina arbetsgivare i media. Att det är illa ställt på friskolorna lämnar jag därhän. Jag förväntar mig inte bättre i vinstdrivande företag.

Att däremot mer än hälften av lärarna på de kommunala skolorna inte vågar göra sin plikt som demokratiska medborgare och påtala fel och brister i skolväsendet är chockerande. Skolan ska vara ett av de fundament vår demokrati vilar på. Skolan har en viktig roll i att lära våra ungdomar betydelsen av civilkurage och öppen demokratisk debatt. I detta är det oerhört viktigt att lärarna föregår som goda exempel. Ungdomar gör som vi gör och inte som vi säger.

Ansvaret vilar ännu tyngre på skolledarna. Vad har de skapat för klimat på skolorna när det är på det här viset? Kan det vara rädsla för att framstå som sämre än de munkavleförsedda friskolorna som är problemet? Det krävs en tydlighet från skolledningarna om att debattklimatet är öppet och att du som kritisk anställd också betraktas som en tillgång för skolan och för de demokratiska och fostrande mål skolan har.

Jag tror de kommunala skolornas ledningar måste ta krafttag när det gäller det här, annars kommer vi att fostra fram en generation av rädda och likgiltiga vuxna. Det kan väl knappast vara det som är skolans syfte?

1 kommentar:

dyermaker sa...

Jag har också hört/läst om det här och det är bara för jävligt (pardon my French)... Lyckligtvis har jag inte den sortens chefer själv, och även om jag är en person som väljer mina strider så är det en strid jag skulle ta. Lätt.