fredag 17 oktober 2008

The Citizens for Guns and Religion

Jag råkade se John Mc Cain igår på TV:n. Det är nog den amerikanskaste människa jag någonsin sett. Ett bestämt käkparti och en fast blick är något man kommer långt på i politiken, inte bara i USA. Han är oerhört skicklig på att, oberoende av frågeställning, hamra in ett enkelt och tydligt budskap - en Jan Björklund på steroider, fast oerhört mycket skickligare och bättre påläst. John McCain förmår hålla ett stort antal frågor i huvudet på ett sätt som jag inte tror att våra svenska politiker klarar av.

Det som mest fångade min uppmärksamhet var en skylt som någon höll upp bakom honom. Det stod "Citizens for Guns and Religion support John McCain". Jag är ju, som bekant, ett djur med mycket liten hjärna, så jag kopplade inte direkt. I stället tänkte jag att jag någon gång skulle bilda ett rockband som skulle heta "The Citizens for Guns and Religion". Jag ägnade mig åt vällustiga fantasier om att spela nån slags politisk avantgardehårdrock när det plötsligt slog mig: Det här är på riktigt! Det är en lobbygrupp som om McCain vinner kommer att få ett ännu större inflytande i USA!

Det är en märklig amerikansk mix det där - Jesus och automatvapen. Den är också väldigt avslöjande. Har du Jesus ständigt på din sida och tillräckligt mycket eldkraft så blir, med tiden, allting tillåtet. Den finns hos individerna och den finns också som en del i den amerikanska nationens självbild. Det är bilden av den ensamme sheriffen som med sin bibel och sin revolver skapar lag och ordning i kaos. Blicken är riktad mot ett fjärran mål långt bortom horisonten.

Han har den där blicken McCain: trosviss, självsäker och kraftfull. Det är en man med Gud på sin sida och ett skjutjärn på höften. I likhet med påven blir han ju också ofelbar. Gud talar ju direkt till USA:s presidenter nuförtiden. Det här är ju män och kvinnor som betraktar sig som verktyg för Guds plan för mänskligheten.

Gud bevare oss för John McCain.

4 kommentarer:

Mrs Li sa...

Jag tycker nästan Sarah Pallin är värre än automatvapen...

Den kvinnan skrämmer livet ur mig. Om McCain dör är hon kvinnan närmast knappen.

dyermaker sa...

"Gud bevare oss för John McCain."
Och Sarah Palin. Och Jan Björklund.

Per sa...

Sarah Palin har få smak på ”stolen”. Och det är helt klart genom McCains utnämning som hon förstått att den är tillgänglig för henne om hon bara spelar sin kort rätt.
Hon vet att när Obamas tid är ute, vare sig de blir fyra eller åtta år så har hon en mycket bra chans att bli den första kvinnliga presidenten.
McCain är körd nästa val men det är inte Palin.

(Sen frågar jag mig lite varför vi ska ägna så mycket tid åt valet i USA. Det finns ett antal lokalpolitiska frågor som är viktigare för oss i vårt dagliga liv. Och jag är inte bättre än nån annan där jag heller men det är ju fasen omöjligt att undvika att dras med i diskutionerna.)

Tankar från Gnällmassivet sa...

Haha! Jag tror i o f s att valet i USA påverkar oss mer än vi kanske vill erkänna. Det är världens ledande ekonom med världens starkaste krigsmakt. Dessutom har de ju en faiblesse för att använda den i tid och otid.

Problemet är ju, som du ju säger Per, att man inte kan låta bli att dras med. Det är ett så oerhört skickligt regisserat sociodrama. Det är ren oscarsnivå på framförandena.

Det känns som utvecklingen är på väg åt samma håll i Sverige. Vi får mer och mer mediatränade politiker som för ut "budskapet" med oerhörd tydlighet. Ibland blir detta budskap så tydligt att politkern själv framstår som en förenklad femordsmening. Varje stimuli ger samma obligatoriska respons. Det finns ingen tanke eller intellekt kvar i debatten.

Hmmmm .. nu håller jag på att blåsa ett bra bloggämne. Bäst jag skärper mig.